Preboarding og onboarding

En god og gennemtænkt modtagelse af nye medarbejdere

Pre – og onboarding handler kort og godt om, at vejen til at lande hurtigt og trygt som ny medarbejder sker uden alt for mange bump.

Det kan man som virksomhed arbejde med at sikre både i perioden før jobstart (preboarding) og efter (onboarding). Når der er tale om internationale medarbejdere, er det desuden vigtigt at overveje, hvordan man kan gøre hverdagen i det nye land nemmere for hele familien og sørge for, at alle kommer godt fra start.

Ofte er det i HR-funktionen i virksomheden, hvor opgaven med at sikre en god modtagelse af nye kollegaer er forankret. Men faktisk kan I med fordel arbejde med at involvere andre i virksomheden, så det bliver et fælles ansvar at arbejde med modtagelse af nye medarbejdere.

Nedenfor finder du viden og værktøjer, som kan hjælpe jer i jeres pre- og onboarding processer – her og nu.

 

Kom godt i gang med modtagelse af nye medarbejdere

Herunder finder du bl.a.:

  • En model, du kan bruge til at undersøge, hvad I allerede gør, og hvad der virker
  • Skabeloner til spørgeskemaer, interview-guides m.m. til medarbejdere og ledere, så du kan følge op på jeres pre- og onboarding-forløb

 

Bliv klogere

Praktisk

Hvad skal være på plads inden, den nye medarbejder starter? Sådan helt lavpraktisk? Både fra din og virksomhedens side, men også for den nye medarbejder og familien?

 

Klik og læs mere

Organisatorisk

Hvordan lærer du den
nye medarbejder spillereglerne
i din virksomhed, og hjælper ham
eller hende godt på vej til at
blive en del af holdet?

 

Klik og læs mere

Faglig

Hvordan sørger du for, at din nye medarbejder bliver lært op i de rette programmer, får den rette faglige sparring, opfølgning og ikke mindst udvikling af kompetencer?

 

Klik og læs mere

Social

Hvordan kommer den nye medarbejder til at føle sig som “en af jer”? Og husker I at introducere ham eller hende til kaffemaskinen og small talke i frokostpausen?

 

Klik og læs mere

Jeg har før lavet et onboarding-program, jeg synes bare ikke, at det havde den forventede effekt. Hvordan sørger jeg for, at vores onboarding giver mening for den enkelte og er tiden og pengene værd?

7 ud af 10 medarbejdere er mere tilbøjelige til at blive i virksomheden mere end 3 år, hvis de oplever et velfungerende onboarding-forløb. Du kan sikre kvaliteten ved løbende at følge op og tilpasse jeres onboarding-processer. Det gør du ved at forholde dig nysgerrigt til, om dét, I allerede gør, virker, og hvordan I kan gøre det bedre.

Løbende forbedring af processer

Interviewguide til medarbejdere, kolleger og ledere

Er pre- og onboarding alene en HR-opgave?

Nej, det er det ikke. Både den nye medarbejder, kolleger og ledere er aktiveret i en god pre- og onboarding-proces. Det er ofte den eller dem, der sidder i en HR-funktion, der får spørgsmålene, når nye medarbejdere starter. Og det er også vigtigt, at der er én, der har overblikket og tager ansvaret for at koordinere og kommunikere om, hvem der forventes at gøre hvad og hvornår. Men det er alles ansvar, at aktiviteterne bliver ført ud i livet.

Kom godt fra start med preboarding

Den første dag i det nye job

Forbered teamet på den nye medarbejders opstart

 

Hvordan sørger jeg for, at vores pre- og onboarding aktiviteter ikke kun bliver envejskommunikation?

Det at finde sin ’egen’ plads i virksomheden og forstå dens kultur og historie kan som ny være en opgave, der kræver meget energi og kan give de fleste sved på panden. Der er ofte rigtig mange informationer, som skal tages ind på kort tid.  Men det er også vigtigt at opfordre nye medarbejdere til selv at tage ansvar og forholde sig til alt det nye. Det kan I gøre ved at være tydelige omkring jeres forventninger til den nyansatte og klæde ham eller hende bedst muligt på til ’hjælpe’ sin egen onboarding på vej.

Medarbejderens rolle 1. dag

Medarbejderens egen plan for opstart

Tips til den nye medarbejder

 

Jeg har fået en ”ny” medarbejder, som kommer fra en anden afdeling. Hvad gør jeg for at han/hun får en god start i sin nye rolle?

Onboarding af medarbejdere fra andre afdelinger hedder re-boarding. Når en medarbejder får en ny rolle, et nyt arbejdssted eller et nyt team, er det vigtigt at overveje hvilke værktøjer, du skal tage op af din onboarding-værktøjskasse. Måske er der andre retningslinjer i det nye team, eller andet, der er væsentligt at vide, når man går fra medarbejder til leder? Det kan også være vigtigt at give medarbejderen en faglig oplæring på ny, hvis han/hun skal varetage nye opgaver.

Reboarding – hvordan?

Organisatoriske spilleregler

Oplæringsprogram af “nye” medarbejdere

 

Min nye internationale medarbejder tager sin familie med til Danmark. Hvordan byder jeg dem velkommen?

Først og fremmest er det en god idé at tænke hele familien ind, når du skal rekruttere en ny international medarbejder, og hvis muligt allerede før, de ankommer til Danmark. Send gerne information ud direkte til den medfølgende partner om relevante tilbud i deres nærområde, da det for rigtig mange internationale er afgørende, at hele familien falder godt til.

Det er også muligt at hjælpe den internationale familie med at finde en dansk værtsfamilie, så de kan få et netværk blandt danskere og få den danske kultur ind under huden fra begyndelsen af deres liv i Danmark.

Den medfølgende partners rolle

Hjælp de internationale med at finde en værtsfamilie

Hvorfor er pre- og onboarding vigtigt?

Hvorfor er pre- og onboarding vigtigt?

…og en rigtig god investering?

Få svarene i videoen.

Vi har samlet alle værktøjer i et alfabetisk index

Gå til index

Her kan du se alle vores kildehenvisninger

Se kildehenvisninger

Værktøjet er udviklet som en del af projekt Moving Global Talent, som er sat i verden for at hjælpe syddanske virksomheder med at finde, onboarde og fastholde de internationale talenter, der lige nu er stor mangel på.

Læs mere om projekt Moving Global Talent.