Datadrevet employer branding

Guide til virksomheder der vil stå stærkere i kampen om de dygtige talenter

 

 


Arbejder du – eller ønsker du at arbejde med – employer branding, og vil du gerne blive skarpere på at træffe beslutninger, som er baseret på fakta fremfor mavefornemmelser?

Så kig med her!

Uanset om du arbejder i en HR-afdeling, en kommunikationsafdeling eller blot lejlighedsvis arbejder med at brande jeres arbejdsplads, får du her et employer branding værktøj, der kan hjælpe jer til at stå stærkere i kampen om de dygtige talenter til DIN virksomhed.

Vi har nemlig udviklet dette hands-on værktøj, som er en guide til små og mellemstore virksomheder om at arbejde målrettet med virksomhedens employer brand. Værktøjet guider virksomheder til at arbejde strategisk med indsatsen – hvad end man starter fra et blankt stykke papir med en ny strategi eller ønsker at validere, at de ting, man allerede gør i dag, faktisk også er de rette i forhold til virksomhedens behov:

  1. Dyk ned i data (tjek datapunkterne ud længere nede på siden)
  2. Sæt mål og retning for virksomhedens employer branding
  3. Lav en skarp employer branding strategi

Stil de rigtige spørgsmål: 7 datapunkter hjælper godt på vej

Ved I egentlig, hvor stærkt jeres virksomheds employer brand er? Om I får nok ud af de investerede ressourcer? Er der en rød tråd, og kommunikerer I hensigtsmæssigt til de rigtige målgrupper?

Spørgsmålene, der skal besvares, kan være mange, og det er nødvendigt, at I dykker ned i tilgængelige data eller igangsætter nye kvantitative eller kvalitative undersøgelser, der belyser datapunkterne. Herunder guider vi til, hvordan I kan arbejde med 7 forskellige datapunkter, der giver jer vigtig viden til at skabe sammenhæng mellem data, retningen og de strategiske mål.

Hent viden og inspiration til at arbejde med syv forskellige datapunkter herunder:

Se video:

Derfor skal du arbejde datadrevet

Med en databaseret tilgang kan I blive (endnu) bedre til at forstå udfordringerne og planlægge virksomhedens fremtidige forsyningskæde af kompetencer og pipeline af talent – og dermed stå stærkere i kampen om de dygtige talenter.

Se video:

Brug datapunkterne ovenfor til at skabe klarhed over virksomhedens udgangspunkt for at arbejde videre med employer brandingen.

Derefter er I klar til at arbejde videre med Mål & Retning samt Strategien.

Brug værktøjet til at kickstarte eller validere virksomhedens employer branding strategi!

 

Du får:

  • Viden og inspiration til at arbejde med virksomhedens employer brand
  • Værktøjer og skabeloner, du kan tage i brug med det samme
  • Gennemgang af hvordan arbejder datadrevent med employer branding
  • Afsættet for at arbejde strategisk og opnå gode resultater med virksomhedens employer brand

 

Det lærer du:

  • Hvilke data kan du bruge – og hvor finder du dem
  • Hvordan du sætter mål og retning for jeres employer branding aktiviteter
  • Hvordan du sikrer organisatorisk ejerskab til strategien

 

Det får du IKKE:

  • Kedelig viden om employer branding
  • Et quick-fix til en færdig employer branding-strategi
  • Låste processer og modeller som er svære at implementere i virksomhedens virkelighed

Se værktøjet øverst på siden.

Se video: Vi skal turde udfordre hinandens mavefornemmelser!

Se video: Vi skal turde udfordre hinandens mavefornemmelser!

Beslutninger tages ikke kun med hovedet, men også med maven.

Alligevel er det godt at udfordre sig selv og hinanden på, om vi gør tingene, fordi de er rigtige, eller fordi “plejer” igen har trukket det længste strå.

Se videoen og hør direktør i work-live-stay Camilla Høholt Madsens og Global Onboarding Specialist Kirsten Bøjler Dalls pointer.

Quiz med om Employer Branding

Hvem “ejer” egentlig virksomhedens employer brand?

Hvis du selv er i tvivl, så er dine kolleger det måske også. Virksomhedens employer brand er vigtigt for jer alle sammen. Prøv vores quiz, test din viden og udfordr dine kolleger og dit netværk i paratviden om employer branding!

Start Quizzen

Employer branding – hvad er det egentlig?

Employer branding handler om andet og meget mere end at rekruttere nye medarbejdere for virksomheden.

Det handler om at gøre det på en strategisk, smart og langsigtet måde, så det bliver tydeligt for alle – både nuværende og potentielle medarbejdere – hvorfor det er fedt, at arbejde hos jer!

Arbejdet med virksomhedens employer brand er derfor en alsidig disciplin, som kræver at alle i organisationen tager ansvar og arbejder i samme retning.

Her kan du hente en plakat, som – med et glimt i øjet – kan åbne dialoger om, hvad opgaven går ud på!

 

 

 

Download plakaten

Enlige svaler & reelle tendenser

Employer branding handler ikke kun om tiltrækning af kandidater, det handler også om at fastholde de medarbejdere, som vi allerede har.

Medarbejdere kan have mange årsager til at søge videre fra din arbejdsplads til et nyt job.

  • Nogle årsager er praktiske
  • Nogle er personlige
  • Andre er generelle for din virksomhed.

Hvordan kender vi forskel?

Det kan være noget så simpelt som snakken ved frokostbordet, som gør dig klogere på styrker og svagheder ved din virksomhed som arbejdsplads.

Camilla Høholt Madsen og Kirsten Bøjler Dall kommer i denne video med et eksempel fra egne rækker.

Enlige svaler & reelle tendenser

Værktøjet er udviklet som en del af projekt Moving Global Talent, som er sat i verden for at hjælpe syddanske virksomheder med at finde, onboarde og fastholde de internationale talenter, der lige nu er stor mangel på.

Læs mere om projekt Moving Global Talent.

Brug

Brug data til at lave en skarp employer branding strategi

Sådan gør du