Skal internationale medarbejdere kunne tale dansk?

Basale danskkundskaber er en vigtig nøgle til fastholdelse

 

 

 

Internationale rekrutteringer er hverken lette eller billige – men er ofte nødvendige for vores konkurrenceevne. Hvis ikke vi formår at fastholde de internationale medarbejdere, kan investeringen hurtig være spildt.

Talrige undersøgelser viser, at sproget er en vigtig nøgle til god integration. Selv det at kunne begå sig på et basalt dansk er med til at åbne døre særligt i det sociale liv, og til at man som international medarbejder lettere falder til og bliver i Danmark på sigt.

Det er medarbejderens eget ansvar at lære sproget. Men ved at være eksplicit om forventningerne og bakke tydeligt op om sprogindlæringen, er I som arbejdsplads med til at hjælpe medarbejderen godt på vej og høste af den gevinst, det giver, når medarbejderen giver sig i kast med det danske sprog.

På siden her finder du masser af inspiration til, hvor og hvordan I som arbejdsplads kan gribe opgaven an.

Rigtig god arbejdslyst!

 

Adam, Rajiv og Lina: Det er vigtigt at lære dansk – men det tager tid!

Vi har besøgt Rajiv fra Indien, Adam fra Ungarn og Lina fra Litauen på Dinex i Middelfart for at høre deres historie, og hvordan det danske sprog har været en vigtig nøgle til at integrere sig – både på jobbet og i fritiden.

 

Læs Lina, Rajiv og Adams historie
Lars Petersen, Group Vice President, HR hos Dinex fortæller:

Lars Petersen, Group Vice President, HR hos Dinex fortæller:

”I Dinex ser vi gerne, at vores internationale medarbejdere lærer det danske sprog på et tidligt tidspunkt. Jeg tror, at det giver nogle gode og stærke forudsætninger for en hurtigere integration. Og jeg tror også, at det er noget, der spiller en ret stor rolle i forhold til kollegial interaktion i løbet af en hverdag”.

Hør Lars fortælle mere i videoen til venstre.

 

Skal din medarbejder lære dansk?

Klik og se hvorfor!

 

 

Skal vi bakke op på virksomheden?

Klik og se hvorfor!

Tips til virksomheder

#1 Hjælp med at finde den rette undervisning

#2 Overvej jeres rolle – vil I investere?

#3 Motivér medarbejderen

#4 Hjælp i hverdagen

Læs mere