Workshop: Vi kan nu gentænke vores employer branding aktiviteter og få dem kigget efter i sømmene

Forberedelse er vejen frem, når din virksomhed skal arbejde strategisk med employer branding. Indsamling af data, som strategien kan tage udgangspunkt i, er vigtigt – og dette var netop hvad LINAK A/S havde gjort forud for deres employer branding workshop. De havde en klar agenda til dagen og fik sparring undervejs i processen.

Kirsten Bøjler Dall fra work-live-stay var med som fluen på væggen, da LINAK A/S holdt employer branding workshop baseret på det værktøj, som er udviklet i projekt Moving Global Talent, hvor LINAK er testvirksomhed.

Catharina Christensen, Ida Falkenham og Mette G. L. Petersen, som arbejder med HR hos LINAK, havde forud for workshoppen forberedt sig til at gennemgå de syv punkter:

  1. Virksomhedens identitet
  2. Demografien
  3. Virksomhedens nuværende employer brand
  4. Employee Value Propositions
  5. Tiltrækning
  6. Rekruttering
  7. Fastholdelse

Under workshoppen tog de helt konkret udgangspunkt i de værktøjer, der ligger under emnerne. Herefter udarbejdede de en SWOT-analyse efter hvert punkt, for at finde ud af, hvor deres styrker, svagheder, muligheder og trusler lå henne, og hvordan de kunne arbejde videre med dette.

”Vi kan nu gentænke alle de employer branding aktiviteter, vi allerede har i gang,” siger Mette G. Lyck Petersen, HR Consultant hos LINAK A/S om processen.

Grav de gode employer branding historier frem

Undervejs i processen var bl.a. følgende overvejelser i fokus:

  • Hvordan bruger vi vores medarbejder-trivselsundersøgelse?
  • Hvordan forholder vi os til vores værdier?
  • Hvor godt kender medarbejderne vores mission og vision?

LINAK nåede bl.a. frem til, at de kan arbejde videre med fokusgruppeinterviews med deres medarbejdere, og at de fx helt konkret kan gå ud og spørge medarbejderne: Hvad motiverer jer til at gå på arbejde hver dag? Og hvad bidrager I med i hverdagen?

På den måde kan de hos LINAK også nemmere grave de gode employer branding-historier frem.

LINAK og mange andre virksomheder har allerede de gode historier – det handler bare om at finde frem til dem. Det behøver man ikke lave endnu en undersøgelse for – det kan gøres ved, at man går ud og beder om svar på det, man konkret vil vide her og nu – fx to-tre skarpe spørgsmål til medarbejderne,” siger Kirsten Bøjler Dall, Global Onboarding Specialist hos work-live-stay.

Det betyder altså, at det også ofte handler om at se det, der er tæt på én, og huske at bruge det i sin employer branding.

Workshoppen har været en øjenåbner for alle de lavthængende frugter, som vi ikke ser i hverdagen,” siger Ida Falkenham, HR Consultant hos LINAK A/S.

Med workshoppen har LINAK nu fået mulighed for at komme et spadestik dybere i deres employer branding strategi, og er blevet klogere på, hvor det er en god idé at finde endnu mere viden og data at arbejde videre med, samt hvad næste skridt er.

I LINAK er kulturen, at det, de gør altid skal give mening og ses i en større sammenhæng. Og dette er også rigtig vigtigt i forhold til deres employer branding:

”Vi har nu fået mulighed for at kigge tingene efter i sømmene og se på, hvordan vores employer branding aktiviteter giver mening – i bedste LINAK-stil”, siger Catharina Christensen, HR Consultant hos LINAK A/S.