Ved du, hvordan man ansætter internationale medarbejdere?

Mange danske virksomheder kigger mod udlandet, når du skal sikre nok af de specialiserede og højtkvalificerede kompetencer, de har brug for. Men hvordan er det nu med opholdstilladelser, CPR og alt det andet lovmæssige og praktiske? Vi har udviklet en digital service, der guider virksomheder godt på vej.

Hvad er forskellen på at ansætte en nordmand og en amerikaner? Hvad er et EU-opholdsdokument egentlig, og hvordan er det lige, man får udstyret en ny medarbejder med et CPR-nummer?

Er det heller ikke ligefrem paratviden hos dig?

Det kan være en stor mundfuld at sætte sig ind i det hele. Derfor har vi udviklet en digital service, der guider dig, for hvem internationale rekrutteringer ikke nødvendigvis er hverdagskost, frem til den nødvendige viden og de rette myndigheder og instanser. For der kan være stor forskel på, hvilke dokumenter og tilladelser medarbejdere fra forskellige dele af verden fx skal have på plads, og her hjælper chatbotten dig til at opstarte papirarbejdet og processerne korrekt fra start.

Det sparer både tid og kræfter, som du kan bruge på mere meningsfulde opgaver. Og det giver dig tryghed for, at du kommer hele vejen omkring det praktiske og lovmæssige, når I ansætter internationale medarbejdere.

Prøv chatbotten

 

“Den viser mig det rette sted hen – første gang”

Annika Jarl og Luna Larsen fra International Staff Office (ISO) på Syddansk Universitet er to af de brugere, der har været med til at teste chatbotten.

Med massevis af internationale rekrutteringer om året ved Luna og Annika om nogen, hvor vigtigt det er at have styr på blanketter og papirarbejdet, og hvor spidsfindige spørgsmål, man kan stå med undervejs i processen.

 

“Det er en super service at have ét sted at henvende sig, når man står i de her situationer. Særligt for små eller mellemstore virksomheder hvor det jo ikke er ret tit, man hyrer internationale medarbejdere. Så er det altså svært at vide, hvad opgaven egentlig går ud på, og hvilke myndigheder, man skal have fat i. Det hjælper chatbotten med,” fortæller Luna fra Syddansk Universitet.

 

For både Annika og Luna ligger mange af de ting, chatbotten kan hjælpe med på rygraden, da de hver dag vejleder om og løser opgaver i forbindelse med internationale rekrutteringer af medarbejdere, gæsteforskere eller ph-d.-studerende til Syddansk Universitet. Annika og Luna har begge været med til at teste chatbotten og fortæller, at de er imponerede over, hvor præcis og intuitiv den er:

 

“Vi tænker jo alle forskelligt, når vi stiller spørgsmål. Her var chatbotten virkelig skarp til at afkode hensigten bag mit spørgsmål og give mig nogle præcise henvisninger til, hvem jeg skulle have fat i. Og når man kender telefonkøerne ved de forskellige styrelser, så vil man altså gerne vide, man har fat i den rigtige – første gang,” griner Annika.

 

Ifølge Annika er den store fordel ved chatbotten, at man får nogle meget brugbare svar uden at skulle vide en hel masse om emnet på forhånd. Det giver en god tryghed i processen, fordi det er umuligt at opbygge den nødvendige viden, når ikke man er specialist på området. 

Det er lidt ligesom at gå i byggemarkedet: Du ved, hvad du skal bygge, men nødvendigvis hvordan – eller hvad du skal bruge. Her er det rart med en erfaren medarbejder, du kan spørge til råds, og som ved, hvor man finder de nødvendige skruer og værktøj til opgaven. På samme måder guider chatbotten dig, der skal ansætte internationale medarbejdere, i den rigtige retning (og den holder aldrig fri eller er optaget af andre kunder!). Men den udfører naturligvis ikke dit byggeprojekt for dig.

 

“Arbejdet er selvfølgelig ikke gjort med en søgning, men man får startet processen rigtigt op fra start. Det kan spare blod, sved og tårer – både for virksomheden og for medarbejderen”, fortæller Annika.

 

Chatbotten er udviklet som en del af projekt Moving Global Talent, og den er helt gratis at bruge og frit tilgængelig for alle danske virksomheder.

Hjælp os med at teste chatbotten!

Lige nu søger vi flere virksomheder, som vil være med til at teste chatbotten.

Chatbotten bygger på kunstig intelligens og NLU (Natural Language Understanding), som betyder, at den bliver skarpere og mere brugervenlig jo flere brugere, der stiller spørgsmål.

Vi søger derfor testpersoner som:

  • Enten ved lidt eller slet ingenting om internationale rekrutteringer
  • Har 30-40 minutter ledig i kalenderen i løbet af november måned
  • Kan teste online på et aftalt tidspunkt (vi er fleksible i forhold til din kalender)

Kontakt Chatbot Lead, Randi Mørk Lildballe på rml@worklivestay.dk eller tlf. +45 2393 3044. Så finder vi et tidspunkt, der passer dig!