Specialister skal sikre globale talenter til syddanske virksomheder

Kvalificerede medarbejdere er en forudsætning for vækst i alle virksomheder. Men mange virksomheder mangler den højtkvalificerede arbejdskraft, de har brug for. Det udfordrer vækstpotentialet for virksomhederne, som derfor må hente talenterne i udlandet. Tre specialister inden for global onboarding skal nu hjælpe dem med dette.

Foreningen work-live-stay southern denmark opruster nu med tre nye medarbejdere, som skal være med helt inde i maskinrummet, når 16 syddanske virksomheder og robotklyngen, Odense Robotics, ansætter og modtager internationale talenter på arbejdspladsen. Sammen med virksomhederne skal specialisterne skabe rammerne for den gode modtagelse af de globale talenter, der lige nu er stor mangel på, og give dem de bedst mulige forudsætninger for at blive her på længere sigt.

Tre stærke profiler
De tre nye medarbejdere skal hele tiden være i tæt kontakt med testvirksomhederne og virksomhederne i robotklyngen. De skal sammen med virksomhederne udvikle metoder og værktøjer, som matcher den enkelte virksomheds behov for at kunne fastholde de internationale talenter på længere sigt.

Kirsten Bøjler Dall, Global Onboarding Specialist, kommer fra en stilling som Chief HR Officer i Fiberline Composites i Middelfart og har stor indsigt i private virksomheders employer branding, HR-processer og strategier og ledelse af HR-afdelinger

Mariola Kajkowska, Global Onboarding Specialist, kommer fra stillinger som HR-konsulent i Rekrutterings- og Virksomhedsservice i Holstebro Kommune og Arbejdsmarkedskonsulent samt EURES-vejleder hos Workindenmark.

Kim Aunsbak, Cluster Key Account Manager, kommer fra en stilling som Partnerlivskonsulent i International Community Odense, og har før dette været HR-direktør i både danske og internationale virksomheder og har tidligere også selv arbejdet i udlandet.

Direktør i work-live-stay, Camilla Høholt Madsen, siger om samarbejdet:

Jeg er meget glad for at kunne byde velkommen til så markante profiler i foreningen. De kommer til at bidrage med stor viden og know-how, som er uvurderlig for vores virksomheder”.

Bæredygtig international rekruttering
Oprustningen sker som en del af projekt Moving Global Talent, som løber over tre år. Her finder man de steder i Europa, der har et overskud af højtkvalificeret arbejdskraft og tiltrækker talenter fra disse områder til de syddanske virksomheder, som på tilsvarende faglige områder har et underskud.

”Det er dyrt at hente dygtige talenter fra udlandet hertil. Vi bliver nødt til at forholde os til bæredygtigheden i rekrutteringen og arbejde med konkrete metoder og værktøjer til at få talenterne til at blive – også på den lange bane,” siger Camilla Høholt Madsen.

 

For mere information kontakt projektleder i work-live-stay, Anette Hutzen Kjær på ahk@worklivestay.dk eller 2964 5909 eller kommunikationsansvarlig Marianne Solkær på mso@worklivestay.dk eller tlf. 29803910.