Flere globale talenter på vej til syddanske virksomheder

Hvilke faglige specialist-profiler leder virksomhederne i Syddanmark efter? Hvilke lande er det en god idé at kigge mod? Og hvordan tiltrækker virksomhederne talenterne? Det er nogle af de spørgsmål, vi indtil videre har fundet svar på i projekt Moving Global Talent.

Den første periode af projektet er nu gået, og vi er godt i gang med at bygge videre på det fundament, vi i work-live-stay har skabt gennem årene – dette gælder bl.a. vores viden om virksomhederne i Syddanmark og deres behov. Denne viden er guld værd, nu hvor vi er ude på virksomhederne og give én-til-én sparring på deres konkrete situationer, behov og udfordringer.

Vi er blevet endnu klogere på testvirksomhedernes akutte behov for specialister ved at have en løbende, tæt dialog med HR-afdelingerne i virksomhederne. På den måde er vi sammen kommet frem til, hvilke profiler, de har akut mangel på og hvor i processen, virksomhederne gerne vil have assistance.

Hvilke talenter er der akut mangel på lige nu?
Virksomhederne har nogle helt klare ønsker, når det gælder specialist-kompetencer:

Når vi har været ude i testvirksomhederne, har vi fået at vide, at særligt efterspørgslen på specialister inden for robotteknologi, software design/programmering og industriel produktion er stor. Det omfatter faglige profiler, som virksomhederne har meget svært ved at finde blandt danske kandidater. Derfor søger de specialister i udlandet, men de mangler sparring på tiltrækning, onboarding og/eller fastholdelse kandidaterne i virksomhederne. Vores erfaring er, at udfordringen også gælder for virksomheder i resten af Danmark, siger Anette Hutzen Kjær, projektleder på Moving Global Talent.

Hvor er de kloge hoveder henne?
Første skridt på virksomhedernes rejse mod at finde de helt rigtige globale talenter er at finde ud af, hvor de befinder sig og derefter tiltrække dem til virksomheden. I Moving Global Talent er vi kommet frem til fire områder, der er fokus på til at begynde med:

  • Holland: Herunder Utrecht- og Amsterdam-regionen
  • Portugal: Norte-regionen
  • Spanien: Madrid-regionen
  • Rumænien: Bukarest-regionen

Dette har vi gjort baseret på kriterier som det reelle overskud af kompetencer, mobilitetsvillighed, lønniveau, hvor der er en kritisk masse af talenter, talentudvikling og matching.

Hvordan opdager talenterne mulighederne i Syddanmark?
Men hvordan får de internationale talenter så øjnene op for mulighederne i Syddanmark? Hvad skal vi gøre for at få dem hertil?

Noget af det, vi ved rykker på den lange bane, er deltagelse i messer for talenter med udlængsel og lyst til at gøre karriere i udlandet. Derfor deltog vi igen i februar i Emigration Expo i Holland, hvor der var mere en 11.000 deltagere. Både testvirksomheden Linak, Business Esbjerg, Danfoss, Trekantområdet og Odense Robotics var med, og 254 deltagere var forbi messestanden, hvoraf en stor del var ingeniør- og IT-profiler.

Læs mere her og hør, hvad bl.a. testvirksomheden Linak fik ud af at være med.

I april måned deltog vi desuden på den portugisiske, virtuelle jobfair FINDE:U med jobsopslag fra testvirksomhederne, og i efteråret vil vi deltage i andre messer og online messer med fokus på internationale talenter med udenlandske karrieredrømme.

Før, under og efter messerne køres målrettede kampagner og annoncering på de sociale medier, der når ud til de specifikke grupper af specialister, som virksomhederne søger.

Odense Robotics, som søger internationale robot-specialister til klyngens virksomheder og er en del af Moving Global Talent, har også deltaget på flere messer. De har kørt kampagnen #WeAreRobotHeroes med deltagelse fra klyngens virksomheder, som har fungeret som ambassadører og har brugt hashtagget aktivt.

Det praktiske arbejde med employer branding

Kampagne-aktiviteter kan ikke stå alene i tiltrækningen af talenter – virksomhedens employer brand er afgørende for, om specialisterne vælger at sige ja til en ansættelse. 69 % af alle kandidater ville ifølge LinkedIn Talent Solutions afvise et jobtilbud fra en virksomhed med et dårligt employer brand – også selvom de stod uden job. Vi har med stor succes oprettet et employer branding netværk for testvirksomhederne og work-live-stays medlemsorganisationer med 37 deltagere. I netværket arbejder vi bl.a. med, hvor ansvaret for employer branding ligger (hos ledelsen? HR? Medarbejderne?), og hvordan man arbejder strategisk med det.

Video med fakta og stemningsbilleder fra sidste møde i Employer-branding netværket:

 

Hvordan får vi talenterne godt ombord og får dem til at blive?

Testvirksomhederne og andre syddanske virksomheder efterspørger viden og værktøjer, som skal sikre, at de internationale talenter ikke alene kommer godt ombord men også at skibet sejler den rigtige vej, og at de internationale talenter vælger at kaste anker i Syddanmark.

Vi udvikler derfor lige nu en toolbox, der skal være med til at give syddanske virksomheder den viden, det kræver at tiltrække, onboarde og fastholde den internationale arbejdskraft, som er nødvendig for deres vækst. Dette arbejder vi videre med i løbet af det næste halve år.

Én af testvirksomhederne, Dinex, som producerer udstødning og emissionssystemer, takkede ja til at være med i projektet for at få sparring og inspiration på bl.a. onboarding-situationen. I følge Vice President for HR, Lars Petersen, er det i sagens natur er forbundet med en anden kompleksitet, end når man byder en dansk medarbejder velkommen.

Som virksomhed forpligter vi os til at have en helt anden bevidsthed om, at det ikke bare handler om at skifte job men også land og kultur, siger Lars Petersen til DR P4 Fyn i et interview. Han nævner i øvrigt, at Moving Global Talent allerede nu viser sin styrke, da Dinex fx i ansættelseskontrakter kan henvise til det netværk af aktører, de har adgang til via projektet.

I Moving Global Talent tester vi løbende de udviklede værktøjer og justerer, så toolboxen kan bruges bredt blandt syddanske virksomheder. Dermed vil vi fremadrettet fokusere endnu mere på onboarding og fastholdelse i projektet og glæder os meget til det videre arbejde og samarbejde med projektpartnere og andre aktører:

Et stort tak skal lyde til alle virksomhederne og samarbejdspartnerne i projektet for at støtte op om vores  fælles mission om at løse udfordringen med at skaffe og fastholde højtkvalificeret arbejdskraft til regionens virksomheder, siger Anette Hutzen Kjær.