Digitale jobmesser som en ny streng at spille på i tiltrækningsindsatsen

Digitaliseringen har fundet vej til jobmesserne. På en virtuel jobmesse er de klassiske messestande flyttet ind i en online verden, hvor kandidaterne har mulighed for at se opslag, søge jobs og chatte med virksomhederne. Vi var på pletten, da den virtuelle jobmesse UAlg Online Careers Fair løb af staben i slutningen af november.

Job- og karrieremesser – og særligt de udenlandske af slagsen – er ofte forbundet med et større ressourcetræk. Det kræver både stor viden om udbuddet af relevante messer og en grundig forberedelse inden afrejse. Og det kræver oftest rejseaktivitet og ophold over flere dage.

Men flere og flere digitale messer popper op som alternative metoder til at møde og vække interesse hos de internationale kandidater, der kan være med til at løfte opgaver i de danske virksomheder.

Derfor var vi med, da EURES i samarbejde med spanske og portugisiske universiteter afholdte den digitale UAlg Online Careers Fair for at teste, hvad formatet kan, og hvor begrænsningerne ligger i forhold til de mere traditionelle, fysiske jobmesser.

Klar ved tasterne
Kirsten Bøjler Dall, Global Onboarding Specialist i projekt Moving Global Talent, sad klar ved tasterne en kold novembermorgen, da ca. 830 deltagere fra hele verden og 80 europæiske udstillere (primært virksomheder og derudover info-points og EURES-vejledere) havde sat hinanden stævne i det digitale rum.

Med i den digitale rygsæk – som deltagerne havde fri adgang til både før, under og efter messen – havde vi konkrete jobopslag fra LEGO, Maersk Container Industry, Dinex, Hansen Technologies og LINAK samt relevant information om, hvordan det er at bo og leve i Syddanmark.

– Vi fik aktiveret mange potentielle ansøgere til vores virksomheder, og jeg var positivt overrasket over kandidaternes profiler og erfaring. Over halvdelen af dem havde mere end fem års erfaring og havde en baggrund inden for Business og Administration (31%), IT og Software (29%) og Mechanical Engineering (27%), fortæller Kirsten om deltagelsen.

På dagen deltog work-live-stay som et såkaldt “info-point” omkring Syddanmark, samtidig med at vi repræsenterede flere forskellige syddanske virksomheder. Vi henviste derfor relevante ansøgere videre til de konkrete virksomheder. I forlængelse heraf må en rimelig antagelse være, at man ved at deltage som særskilt virksomhed – der kan kommunikere mere målrettet – kan motivere endnu flere relevante ansøgere, end vi gjorde.

De virtuelle messer har spændende fremtidsudsigter for både virksomheder og kandidater. Vi har listet nogle fordelene og opmærksomhedspunkterne her:

Fordele ved digitale messer

  • Både virksomheder og medarbejdere kan i ro og mag deltage hjemmefra – og således spare tid, penge og transport.
  • Virksomheder kommer i kontakt med flere kandidater, da deltagerne ikke er begrænset af geografi som på en fysisk messe. Selv på større, internationale messer ser vi ofte, at det primært er lokale kandidater, som deltager.
  • Kandidater kan møde virksomheder fra andre lande, de måske ikke var stødt på til en lokal jobmesse. Flere kan hermed få mod på en karriere i udlandet.
  • Platformen giver digitale muligheder for at målrette indhold til relevante kandidater – både via messens platform og fx via målrettede annoncer på Facebook.
  • Kandidater behøver ikke tage fri for at deltage, og man kan derfor lettere komme i kontakt med kandidater, som allerede er i arbejde og besidder værdifuld viden og erfaringer.
  • Formatet er bæredygtigt, da det mindsker belastningen på klimaet og fremmer vedvarende, inklusiv og bæredygtig økonomisk vækst gennem beskæftigelse i overensstemmelse med FN’s verdensmål.

Det skal du være obs på ved digitale messer

  • Kropssprog og øjenkontakt, som traditionelt er vigtige elementer i en dialog, er sat ud af spil. Formen sætter krav til præcis, skriftlig kommunikation – både hos udstillere og deltagere.
  • Kræver opfølgning og uddybende dialog med relevante kandidater, som ikke kan håndteres på den digitale platform.
  • Konkurrencen fra andre virksomheder kan være større.

De digitale messer er i sin spæde opstart, og hos work-live-stay tror vi på, at det kommer til at blive stort. Formatet rummer muligheder for både virksomheder og kandidater, og vi har endnu ikke set dem alle endnu.

– Jeg ser de digitale messer som endnu en streng, vi kan bruge i indsatsen for at høste dygtige talenter til vores virksomheder. Jeg tror ikke de kommer til at afløse de fysiske messer, men de er absolut et godt supplement i en strategisk HR-indsats, fastslår Kirsten.

Vil du vide mere om strategisk HR?
Vi oplever en tiltagende konkurrence om de globale talenter, og forventer kun at den skærpes i de kommende år. Altså bliver det også mere afgørende at arbejde strategisk i forhold til synlighed, messedeltagelser og virksomhedens employer branding generelt. Derfor har vi udviklet et værktøj, der guider til at sikre koblingen mellem data, retning og strategi.

Hent værktøj til at kickstarte eller validere employer branding strategien.

Læs også:

Nyt værktøj guider til at arbejde strategisk og datadrevet med virksomhedens employer brand

Adgang til international arbejdskraft forbedres med aftale om Finansloven 2020

To nye projekter: work-live-stay styrker indsatsen med fokus på digitalisering og internationale studerende

Jobfair 2020: Skal du med til hovedstaden og friste talenter til en karriere i Syddanmark?