Danmarks første chatbot om love og regler for international arbejdskraft er i luften

I dag lancerer vi hos work-live-stay en helt ny chatbot, som giver HR-fagfolk og ledere i danske virksomheder svar på praktiske spørgsmål om love og regler for international arbejdskraft. Læs mere og prøv chatbotten lige her!

Der kan opstå mange spørgsmål undervejs, når man ansætter – eller har ansat – internationale medarbejdere. Hvordan er det nu med arbejdstilladelse, når man ansætter en medarbejder fra et andet land? Er det virksomheden eller medarbejderen, som skal ansøge, og hvordan gør man?

Alt dette og meget mere kan vores helt nye chatbot svare på.

Prøv chatbotten her

 

Chatbot – hverken menneske eller søgemaskine

Når du interagerer med chatbotten, taler du ikke med et menneske, men med en teknisk løsning, som på nuværende tidspunkt kan besvare konkrete spørgsmål om love og regler for internationale arbejdskraft på danske arbejdspladser.

I modsætning til en almindelig søgemaskine skriver man som bruger ikke bare et søgeord og får en sorteret liste af søgeresultater. Chatbotten går i dialog med brugeren og hjælper til – i en helt almindelig samtaleform – at uddybe og præcisere forespørgslen, så du som bruger får det mest brugbare svar. For hvis ikke man er yderst velbevandret i love og regler for international arbejdskraft, kender de HR-fagfolk eller ledere, som chatbotten henvender sig til, ikke nødvendigvis scopet for det, de har brug for at vide, på forhånd, fortæller Randi Mørk Lildballe, som er en af hovedkræfterne bag den nye chatbot:

– Hvis du fx spørger chatbotten om, hvor man søger arbejdstilladelse til en international medarbejder, beder den dig uddybe, hvilket land, medarbejderen kommer fra, og om han eller hun allerede opholder sig her i landet. For reglerne er ikke ens for alle nationaliteter, og ansøgningensprocessen afhænger af, hvor medarbejderen befinder sig. På den måde bliver man gennem dialog klogere på spidsfindigheder, man som bruger måske ikke selv havde fundet frem til via en søgemaskine, fortæller Randi.

Bliver løbende klogere i takt med du bruger chatbotten

Chatbotten bygger på kunstig intelligens (AI) og bliver løbende dygtigere til at håndtere brugernes henvendelser i takt med, at de stiller den relevante spørgsmål. Vi arbejder hele tiden på at klæde den på til at håndtere de mange forskellige typer af forespørgsler og håber alle brugere vil tage godt imod og anvende denne nye digitale service med overskud og tålmodighed, hvis ikke den formår at besvare dit spørgsmål i første hug.


Chatbotten er udviklet som en del af projekt Moving Global Talent, der er finansieret af midler fra Den Europæiske Socialfond, Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og Region Syddanmark.

Læs mere om chatbotten.