På vej: Chatbot om international arbejdskraft

Informationssøgning kan føre til mange og lange omveje. Derfor er vi hos work-live-stay i fuld gang med at udvikle en digital chatbot, hvor HR-fagfolk og ledere i danske virksomheder kan hente svar på deres spørgsmål om international arbejdskraft. Men hvad er en chatbot egentlig, og findes der ikke rigelige mængder information om international arbejdskraft i forvejen? Læs her hvordan chatbots kan hjælpe fagfolk på en helt ny måde.

Til juni lancerer vi første version af en helt ny chatbot, som står klar døgnet rundt til at besvare spørgsmål om love og regler inden for international arbejdskraft. Vi har stillet 3 skarpe til Randi Mørk Lildballe og Sif Graakjær Vergmann, som er hjernerne bag denne nye satsning, der udvikles som en del af projekt Moving Global Talent til små og mellemstore virksomheder landet over.

1. Hvad er en chatbot?

En chatbot er en teknisk løsning, som kan forstå sprog og besvare spørgsmål inden for et defineret felt gennem helt almindelig dialog med brugerne. Den bygger på kunstig intelligens (AI) og er på den måde designet til at løse en specifik opgave – i dette tilfælde at besvare spørgsmål om love og regler for international arbejdskraft.

Sådan fortæller Randi Mørk Lildballe, der sammen med Sif Graakjær Vergmann står i spidsen for at udvikle den nye chatbot til HR-fagfolk og ledere, som ansætter internationale medarbejdere på landets virksomheder.

I modsætning til en almindelig søgemaskine skriver brugeren ikke bare et søgeord og får en sorteret liste af søgeresultater. En chatbot går i dialog med brugeren og hjælper til – i en helt almindelig samtaleform – at uddybe og præcisere forespørgslen, så brugeren får det mest brugbare svar. For brugerne kender ikke nødvendigvis scopet for det, de har brug for at vide, på forhånd, fortæller Sif og Randi.

– Hvis du fx spørger chatbotten om, hvor man søger arbejdstilladelse til en international medarbejder, beder den dig uddybe, hvilket land, medarbejderen kommer fra, og om han eller hun allerede opholder sig her i landet. For reglerne er ikke ens for alle nationaliteter, og ansøgningensprocessen afhænger af, hvor medarbejderen befinder sig. På den måde bliver man gennem dialog klogere på spidsfindigheder, man som bruger måske ikke selv havde fundet frem til via en søgemaskine, fortsætter Randi.

Derfor er sprogforståelse (eller NLU = Natural LanguageUnderstanding) også en helt central del af chatbottens opbygning, og den “trænes” i at afkode intentionen bag et spørgsmål for at kunne give brugeren et brugbart og dækkende svar.

– Når du ved middagsbordet spørger din sidemand, “Kan du nå saltet?”, ved alle ved bordet (formodentligt) godt, at du ikke er nysgerrig på sidemandens fysiske formåen, men indirekte anmoder sidemanden om at række dig saltet. Det er en tillært måde, vi forstår og bruger sproget på. Ordene siger noget, men intentionen bag er mere kompleks. På samme måde træner vi chatbotten til at forstå, at et spørgmål om, hvor man søger arbejdstilladelse, handler om mere end at finde den rette formular på en hjemmeside, fortæller Sif, der har bolden med at gøre chatbottens sprog så levende og brugervenligt som muligt.

Chatbotten bliver løbende klogere i takt med, at brugerne stiller relevante spørgsmål. Vi håber, at HR-fagfolk og ledere vil tage godt imod og anvende chatbotten med overskud og tålmodighed, hvis ikke den formår at besvare et spørgsmål i første hug, lyder opfordringen fra Sif og Randi.

2. Findes der ikke informationer nok om international arbejdskraft?

Jo!, lyder det samstemmende fra Sif og Randi. Der findes en masse brugbare informationer, men de ligger spredt på mange forskellige hjemmesider, og ofte kan det være svært at afkode, hvilke sider der er opdaterede eller helt til at stole på. Og det er en udfordring, når langt de fleste brugere ikke beskæftiger sig med international arbejdskraft på fast basis, og derfor ikke nødvendigvis har forudsætningerne for at navigere i denne jungle af informationer.

– Chatbotten inddrager og linker til rigtig meget af al den gode og gennemarbejdede viden, der ligger derude i forvejen – fx på Workindenmarks eller myndighedernes hjemmesider. Forskellen er, at man gennem chatbotten er sikker på kun at blive guidet videre til troværdige kilder og information. Vi har “tygget” det hele, og man slipper som bruger for omveje og for at forholde sig til, hvilke data der er mest brugbare, uddyber Randi.

3. Er chatbots ikke bare (endnu) en forbigående trend?

Med udbredelsen af chatbots handler det ikke længere om, at brugerne skal forstå teknikken (fx at navigere på en hjemmeside eller i en søgemaskine), men at teknikken forstår brugeren. Det stiller nye krav til den måde, vi strukturerer information på, og det er helt afgørende, at vi hele tiden gør os klogere på brugernes måde at interagere og anvende vores platforme på.

Derfor er chatbotten lige nu igang med at blive testet hos flere virksomheder, og Sif og Randi arbejder hele tiden på at optimere og udvikle chatbotten ud fra testpersonernes interaktion med den. Denne løbende tilpasning vil fortsætte – også efter lanceringen i juni.

– Om formen er en chatbot eller noget andet, er endnu for tidligt at sige. Men vi tror på, at alle platforme, der går i dialog og stiller brugeren i centrum, vinder på lang sigt. Derfor har vi investeret tid og ressourcer i chatbot, afslutter Sif og Randi.

Chatbotten lanceres 8. juni og kan i første version besvare spørgsmål omkring love og regler om international arbejdskraft. På sigt vil den også kunne svare på spørgsmål omkring tiltrækning, onboarding og fastholdelse af internationale medarbejdere.