Lige fra jobsamtalen er målet dygtiggørelse

Dygtige medarbejdere med lyst til at tage udfordringer op er vigtige i en vækstende bank som Sydbank.

Banksektoren er i konstant forandring, og derfor er der behov for skarpe medarbejdere, som kan sikre, at Sydbank følger med.

Dygtiggørelse er vigtig for at imødekomme fremtiden. Det gælder ikke mindst i Danmarks fjerdestørste bank, Sydbank. Her gør de en stor indsats for at tiltrække kompetente medarbejdere, der ønsker at være en vigtig brik i en virksomhed i udvikling. “Vi har mange forskellige, spændende fagområder og jobs. Vi samarbejder med studerende fra universiteterne og erhvervsakademierne. Finansbachelorer kan komme i praktik hos os, og så tilbyder vi studenterjobs, så de studerende kan få lov at snuse til vores arbejdsmiljø”, siger HR-direktør hos Sydbank, Else Guldager.

Dygtiggørelse under huden
Sydbank har op mod 900 forskellige stillinger i Syddanmark. Her er masser af kundeorienterede jobs som rådgivere for privatkunder og erhvervskunder samt lederstillinger. I hovedsædet i Aabenraa er kontakten til kunderne mindre, men alle indsatser handler om at imødekomme kundernes behov. Her sidder omkring 600 medarbejdere med jobs inden for IT, jura, HR, kapitalforvaltning og risikostyring, som alle har en vigtig rolle i at drive banken videre. Hos Sydbank skal medarbejderne nemlig være skarpe inden for deres fag og samtidig være motiverede for de mange opgaver, de kan få. Det er netop en vigtig del af Sydbanks strategiplan.

“Dygtiggørelse er inde under huden i hele vores strategi og skal sikre, at vi fortsætter den solide fremgang”, siger Else Guldager.

For at medarbejderne hele tiden udvikler sig, indgår de både i interne kurser og i kurser hos eksterne leverandører. Ved behov bliver nogle af medarbejderne også sendt på offentlige uddannelser som HD. Men allerede inden ansættelsen, er dygtiggørelse nøgleordet. “Allerede ved rekrutteringen taler vi med kandidaterne om, hvad planen skal være for, at de kan udvikle sig. Her spørger vi dem ind til, hvad de selv har tænkt, der skal til, for at de kan blive ved med at være dygtige og samtidig fleksible i forhold til fremtiden”, siger Else Guldager.

Forandringer og udfordringer i banksektoren
Fremtiden er netop et vigtigt fokusområde i Sydbank. Bankvæsnet står over for en periode med mange udfordringer og forandringer. Et af dem er et stigende antal af reguleringer. “Banksektoren bliver mere reguleret. Det er både spændende og komplekst. Derfor skal vi have nogle dygtige hoveder, der kan være med til at sikre, at vi overholder de reguleringer, som kommer”, siger Else Guldager. En anden vigtig udfordring er digitaliseringen, der er kommet for at blive. Det kræver, at Sydbank hele tiden følger med og sørger for at blive endnu bedre. Netbank, mobilbank, netmøder og selvbetjening – det er nogle af de ting, kunderne ser som
en naturlig del af banksektoren i dag.

“De fleste kunder forventer at få flere digitale løsninger, hvor de kan betjene sig selv mere og mere. Derfor handler mange af vores opgaver i hovedkontoret i Aabenraa om at udvikle processer og systemer, der passer til den digitale fremtid. Det er noget af det, vi står overfor i de kommende år, som er rigtig spændende at være en del af”, siger Else Guldager.

“Hvis vi kigger på, hvordan bankvæsnet har forandret sig de sidste fem år, skal vi gange det med ti for at få et indblik i, hvordan det ser ud de næste fem år frem. De forandringer har stor betydning for, hvilke forventninger kunderne har til vores rådgivning i fremtiden. Det skal vi imødekomme, og derfor skal vi være skarpe”.

“Allerede ved rekrutteringen taler vi med kandidaterne om, hvad planen skal være for, at de kan udvikle sig”

Else Guldager er HR-direktør i Sydbank. Banken er i dag en af Danmarks største med en markedsandel i pengeinstitutsektoren på 6-11 %

{{(companies|startsWithLetter:activeLetter).length}} virksomheder vist

Se, om dit drømmejob findes i Syddanmark
Virksomheder indenfor {{actualBranche.brancheName}}

  • ALLE
  • {{letter}}
{{company.Name}}