Tiltrækning

Synlighed er vejen til vækst

WLS arbejder målrettet på at skabe større synlighed omkring Syddanmark som karrieredestination samt med at ruste syddanske virksomheder i at kunne tiltrække de dygtigste kandidater, der ikke blot er kvalificerede til de enkelte jobs i området, men også til livet i Syddanmark.

For at sikre vækst i Syddanmark er det altafgørende, at virksomhederne er i stand til at tiltrække netop de kandidater, der er behov for. Det kræver, først og fremmest, at virksomhedernes kommunikation til de potentielle kandidater er optimal, og dernæst at virksomhederne formår at visualisere livet i Syddanmark – hvordan det er at arbejde, bo og leve i Syddanmark.

Gennem Den Syddanske Karriereportal, der er målrettet både danske og internationale karrieresøgende, har de syddanske virksomheder et udstillingsvindue for deres karrieremuligheder. Portalen kombinerer en lang række syddanske virksomheder præsentationsider med beskrivelser af tilflytterservice, sociale aktiviteter og andet relevant omkring det, at have et godt og meningsfuldt liv i Syddanmark.

WLS stiller, ud over karriereportalen, to konkrete – helt gratis – værktøjer til rådighed for de syddanske virksomheder, der skal bidrage til deres indsats med at tiltrække talenter. Det ene værktøj er konkret inspirationsforslag til virksomhedernes egne sociale medier (Online Talentjagt) og det andet er en omfattende værktøjskasse bestående af tiltrækningsmateriale, der bl.a. omfatter film, infografikker og artikler (Talent Attraction). Læs mere nedenfor.

Inspiration til din employer branding

Vil du gerne være endnu skarpere til at tiltrække de dygtige talenter via de sociale medier, og dermed styrke din virksomheds employer brand? Du kan hente inspiration og konkrete idéer til indhold på din virksomheds egne sociale medier her.

Online Talentjagt kobler Employer Branding (branding af en arbejdsplads) sammen med Place Branding (branding af et sted). For at tiltrække talenterne til Syddanmark er det netop vigtigt, at virksomhederne fortæller om bosætningsmulighederne i området, fordi et attraktivt job går hånd i hånd med et attraktivt fritidsliv. For at kunne fastholde talenterne i virksomheden efter ansættelsen, er det afgørende at virksomhederne tiltrækker talenter, der ikke blot kvalificerer sig til jobbet, men også til livet i området.

Online Talentjagt er en indsats, hvor WLS gennem to år har udsendt såkaldte ‘indholdsmail’ med forslag til opdateringer på de sociale medier. Opdateringerne er sprogligt tilpassede de enkelte platforme (LinkedIn, Facebook og Twitter), og tilpassede til to målgrupper: danske talenter og internationale talenter. Indholdsmailen indeholder generelle ideer til, hvordan din virksomhed kan øge brugen af de sociale medier, når I skal tiltrække talenter samt konkrete forslag til, hvordan virksomhedens beliggenhed promoveres på et lokalt, subregionalt, regionalt og nationalt niveau.

Du har også mulighed for at deltage i netværksmøder, hvor du kan få adgang til viden og sparring omkring brugen af sociale medier og employer- og place branding i det daglige rekrutterings- og tiltrækningsarbejde. Se de aktuelle netværksmøder her.

 

Få inspiration til dit employer branding-arbejde her

Materialer til tiltrækning af internationalt talent

Talent Attraction – Southern Denmark Toolbox, er HR-afdelingens værktøjskasse til tiltrækning af internationale talenter til din virksomhed. Virksomheder og organisationer kan frit benytte film, infografikker, billeder og de mange andre materialer i Toolboxen.

WLS har gennem tiden udviklet en række markedsføringsmaterialer, så som film, infografikker og artikler, med gode historier om arbejds- og fritidslivet i Syddanmark. Formålet med indholdet er at give dem, der overvejer en karriere i Syddanmark et billede af det at bo og arbejde i vores område.

Materialerne er gratis at benytte og kan downloades, tilpasses efter behov og bruges i virksomhedernes markedsføring og rekruttering.

En national tiltrækningsindsats
Projektet Talent Attraction – Southern Denmark er også en del af en national indsats for at markedsfører danske jobmuligheder overfor internationale talenter via en værktøjskasse. Under navnet ‘Talent Attraction Denmark’ samarbejder work-live-stay southern denmark, ErhvervAarhus og Copenhagen Capacity om at sætte Danmark på talenternes verdenskort.

Personlig introduktion til toolboxen
Ønsker du en introduktion til toolboxen eller sparring på, hvordan du kan bruge materialerne til at styrke jeres rekruttering og kommunikation, kommer vi gerne til et personligt møde. Kontakt Anette Hutzen Kjær.

 

Se og download materialerne i toolboxen her

Syddansk brandingfilm: Taler du syddansk

Et eksempel på materiale, der er produceret i Talent Attraction-projektet, er denne film, der fortæller hvorfor der er grund til at overveje en karriere i Syddanmark.

Til projektet Talent Attraction Southern Denmark er der bevilliget midler fra Syddansk Vækstforum og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

Syddansk brandingfilm: Taler du syddansk